HTML

Miscellaneous

A miscellaneous szó helyes leírására az angolul beszélő népesség talán 1%-a képes, ezért röviden csak misc-nek írják.

Portfolio Blogger

Friss topikok

  • Velemenyem szerint....: @dont be such a nazi: a lufival épp az energiaárak mentek le. Amúgy minden drágult az évtizedekek ... (2014.11.27. 15:39) Európa bajban van
  • jakabgipsz: Csak azok a betétesek bukjanak, akiknek a bankja csődbe ment volna. Így jogszerű, ha viszont azokt... (2013.03.20. 13:16) Ki a rosszfiú Cipruson?
  • Az igazi Sipi - Citizen of European Union (törölt): @Belagezapista: mutass nekem valakit akinek nincs lehetosege meghallgatni barhol, ha akarja. es h... (2012.09.11. 09:29) Tessék jobb zenét csinálni
  • Quadrille Lobster: Hát, én már inkább azt az elméletet tartom valószínűnek, hogy hatalomátvétel volt felsőbb gengszet... (2012.08.12. 22:53) Hagyjuk békén a hippiket
  • Szűcs Róbert: A mai napon (2012. április 20.) megjelent a kivitelezésre vonatkozó tenderfelhívás. A házak blokkt... (2012.04.20. 09:14) Ócsai lakópark: minek?

portfolio.hu

Fizess többet, jobban jársz

2011.06.08. 22:16 misc

Legyen drágább a taxizás, hiszen ez az utasok érdeke - álltak elő teljesen önzetlen követelésükkel a taxisok. A taxisszövetség magasabb, hatóságilag megszabott árakat és kevesebb taxit szeretne, állításuk szerint kizárólag az utasok és az ország érdekében. Mindez igazán megható lenne, az igazság azonban sajnos az, hogy a szabályzással rajtuk kívül tulajdonképpen mindenki rosszul jár: a magasabb árat az utasoknak kell megfizetni, míg a taxiengedélyek számának csökkentése azoknak fáj, akik új taxisként szeretnének belépni a piacra.

A taxisok érvelése nagyjából azon alapul, hogy az utasoknak is kedvezőbb lenne, ha a jelenlegi, sok különféle tarifa helyett egy egységesen magas díjat fizethetnének, illetve ha a heterogén, méretben és eleganciában eltérő taxiállomány helyett azonos minőségű járművek lennének csak. Őszintén szólva én elképzelni nem tudom, hogyan lehetne a kevesebb választási lehetőség a fogyasztó érdeke - a jól működő piac elvégre pont arról szól, hogy a fogyasztó azt kapja, amit hajlandó megfizetni. De ha esetleg mégis az egységes tarifa és járműállomány lenne az utasok érdeke, a piac ezt az igényt is kiszolgálja: ekkor az utasok azt a társaságot választják, ami az általuk elvárt, ideális díjrendszer mellett szállítja őket.

Piaci kudarc hiányában az állami beavatkozás nélküli szabad verseny társadalmilag optimális helyzetet eredményez. A taxis személyszállítás piacán számomra közel tökéletesnek tűnik a verseny: viszonylag könnyen helyettesíthető szolgáltatásról van szó, aminek mind az előállítói, mind a fogyasztói oldalán heterogén, árbefolyásolásra képtelen szereplők vannak - nem látni semmi olyan piaci kudarcot, ami a hatósági szabályozást indokolná. A taxisok így csupán a piacukat próbálják védeni, ami végül is érthető a részükről, de reméljük, hogy politikusaink nem dőlnek be nekik, amikor az ország érdekéről halandzsáznak.

A történet általánosabb tanulsága az, hogy a hatósági piacvédelem szinte soha nem a fogyasztók érdekeit szolgálja, hanem egy szűk iparági lobbi hatására történik, pont a fogyasztók kárára. A taxisok esetében még viszonylag könnyű átlátni a szitán, de azt például a közvélemény sajnos hajlamos elhinni, hogy a hazai kiskereskedelmi láncok piacának megvédése a multi hipermarketek megadóztatásával nemzeti érdek - pedig csupán annyi történik, hogy a jó politikai kapcsolattal rendelkező piaci szereplők haszna magasabb lesz versenytársaik és a fogyasztók kárára.

2 komment

Címkék: gazdaság taxi portfolioblogger

A bejegyzés trackback címe:

https://misc.blog.hu/api/trackback/id/tr352969148

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Quadrille Lobster · http://oriblog.blog.hu/ 2011.06.09. 18:15:36

A piackorlátozás (aka a volatilitás vége) és a versenykorlátozás minden gazdasági szereplő leghőbb vágya és kibaszás a fogyasztóval.

Ugyanakkor az érvek közül mindig meg lehet találni azt, amelyik még véletlenül sem mondja azt, hogy "nekünk jobb legyen", mert azt ugye tilos. Helyette mindenféle körmönfont logikával úgy kell tennünk, mintha másokért csinálnánk mindent. Így aztán soha senki nem mond igazat, csak látványosan szenved és az "én érdekemben" pénzt kér tőlem.

Múltkoriban hülye helyzetbe kerültem. Egy lakógyűlésen képviseltem egy legfölső emeleti lakást, a téma pedig egy lift építése volt. A néni mellettem vartyogott valamit a zajról, én meg mondtam, h nekem speciel növeli a lakás értékét, úgyhogy én mellette fogok szavazni. Mire mamó leordított, hogy önző vagyok. Mégis mi a fészkes fittyfenét kellene képviselnem, ha nem a saját érdekemet? Egy random kiválasztott idegenét? AZtán reménykedek, h valaki fogja az enyémet is?

misc · http://misc.blog.hu 2011.06.09. 20:21:05

@Quadrille Lobster: tulajdonképpen semmi bajom nem lenne a taxistüntetéssel, ha azzal a jelszóval vonulnának fel, hogy az állam kivételezzen velük mások ellenében. Ha mondjuk tetőfedő lennék, biztos vagyok benne, én is nagyon jó ötletnek tartanám, hogy az állam védje meg a tetőfedők piacát.

Csak ezzel valamiért kevesebb embert lehet megmozgatni :)