HTML

Miscellaneous

A miscellaneous szó helyes leírására az angolul beszélő népesség talán 1%-a képes, ezért röviden csak misc-nek írják.

Portfolio Blogger

Friss topikok

  • Velemenyem szerint....: @dont be such a nazi: a lufival épp az energiaárak mentek le. Amúgy minden drágult az évtizedekek ... (2014.11.27. 15:39) Európa bajban van
  • jakabgipsz: Csak azok a betétesek bukjanak, akiknek a bankja csődbe ment volna. Így jogszerű, ha viszont azokt... (2013.03.20. 13:16) Ki a rosszfiú Cipruson?
  • Az igazi Sipi - Citizen of European Union (törölt): @Belagezapista: mutass nekem valakit akinek nincs lehetosege meghallgatni barhol, ha akarja. es h... (2012.09.11. 09:29) Tessék jobb zenét csinálni
  • Quadrille Lobster: Hát, én már inkább azt az elméletet tartom valószínűnek, hogy hatalomátvétel volt felsőbb gengszet... (2012.08.12. 22:53) Hagyjuk békén a hippiket
  • Szűcs Róbert: A mai napon (2012. április 20.) megjelent a kivitelezésre vonatkozó tenderfelhívás. A házak blokkt... (2012.04.20. 09:14) Ócsai lakópark: minek?

portfolio.hu

Political Compass

2010.11.22. 21:55 misc

A különféle politikai ideológiák definiálásakor hagyományosan a bal-jobb felosztásban szoktunk gondolkodni. Baloldaliak a szocialisták, jobboldaliak a konzervatívok, mindenki más meg helyezze el magát valahol közöttük. Ez az egy dimenziós besorolás azonban sokszor problémás. Hogyan tudnánk például megkülönböztetni a sztálini kommunizmust a szintén baloldali christianiai anarchista hippikommunától? Miben különbözik Pinochet tábornok vagy Sarah Palin jobbos ideológiája a Milton Friedman-i "szabad ember, szabad piac" gondolattól?

A Political Compass új tengelyt jelenít meg a besorolásban. Az egyes ideológiák gazdaságpolitikai elképzeléseit a szokásos bal-jobb tengely mentén értelmezi, míg társadalompolitikai gondolataik alapján autoritertől libertariánusig terjed a beosztás. Sztálin tehát a tekintélyelvű baloldali kategóriába tartozik, az anarchisták az önként vállalt kollektivizmusban hisznek, Pinochet és az alaszkai hokianyu autoriter, Friedman pedig szabadelvű jobboldali.

Az oldalon elérhető teszttel kideríthető, melyik kategóriába illünk. Világnézettel, értékrenddel kapcsolatos állításokkal kell egyetérteni vagy elutasítani őket. Ízelítőnek néhány:

"Senki sem választja azt az országot, ahova születik, ezért ostobaság büszkének lenni származásunkra."

"Nem jó, ha a termőfölddel normál áruként kereskedeni lehet."

"Nincsenek barbár és civilizált népek, csak eltérő kultúrák."

"Az egypártrendszer előnye, hogy elkerülhető a sok vitatkozás, ami gátolja az előrehaladást a demokratikus rendszerekben."

Ez lettem én:

 

 

 

 

 

 

 

 

Ti hol vagytok?

Bónusz fícsör - parlamenti pártjaink szubjektív megítélésem szerint:

26 komment

Címkék: jobb bal political ideológiák compass portfolioblogger authoriatrian libertarian

A bejegyzés trackback címe:

https://misc.blog.hu/api/trackback/id/tr392466673

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Polgár 2010.11.23. 21:29:12

www.politikaiterkep.hu/

A magyarított változat.

Egy baloldali libertarius.

misc · http://misc.blog.hu 2010.11.23. 23:08:07

@Polgár: köszi a linket.

érdekes a felmérés, amit a magyar társadalom körében végeztek. Egészen jól megfelel annak, amit gondolunk: a magyarok túlnyomó többségében baloldaliak gazdasági értelemben, és valamivel kisebb, de még mindig meggyőző többséggel konzervatívok, igénylik a paternalista államot.

Polgár 2010.11.23. 23:30:42

@SCUMM: S ez sok mindent megmagyaráz a magyar közéletről.

misc · http://misc.blog.hu 2010.11.23. 23:50:33

@Polgár: igen, például azt, hogy miért ott helyezkednek el a pártjaink, ahol :)

Surko 2010.11.24. 20:05:30

Hát igen, a kereslet határozza meg a kínálatot.

Avagy mindenki olyan politikai elitet kap, amilyet választ...

Nem véletlen, hogy nálunk elvérzett az SZDSZ és a Bokros-féle MDF próbálkozás is.

Csak az a fura, hogy a szomszédos orszűgokban mégsem ilyen a társadalmi mintázat.

Pl. Lengyelországot a Donald Tusk-féle liberális-konzervatívok vezetik (az Európai Néppártban a Fidesz testvérpártja) erőteljes privatizációs tervekkel. (egy igazi jobboldali liberális párt - milyen fura, hogy nálunk meg még a szó hallatán is tágra nyílt szemekkel néznek, hogy "mi, jobboldal meg liberalizmus, az két dolog" pedig nem az)

De a cseheknél is nagy meglepetés a Karel Schwartzenberg vezette TOP09 szereplése. Most ősszel a helyhatósági választásokon még Prága főpolgármesteri székét is megszerezték. Ők kapták Prágában a legtöbb voksot a szocdemek és az ODS előtt.

Milyen fura, hogy Csehországban a szocdemek fúják ugyanazt a demagóg populista nótát, mint nálunk a jobboldali Fidesz...

De akár Szlovákiát is említhetnénk, ahol 10% felett kapott a frissen alakult liberális SaS, és a fő kormányerő kereszténydemokraták is piacpárti alapálláson vannak.

Hogy lehet akor az, hogy nálunk ennyire más a helyzet?

Surko 2010.11.24. 20:09:30

Ja, és ezt egy piacpárti liberális mondta. :)

egyébként szerintem a libertarian nem megfelelő kifejezés ebben a kontextusban. Helyette inkább a klasszikus liberal illene ide.

A libertárius eszme ugyanis elsősorban a szabad piacgazdaságot takarja, míg a liberális jelenti a társadalmi kérdésekben a szabadelvűséget.

Egy gazdasági kérdésben kollektivista (azaz baloldali) nézetet valló személyt pl. nem illetnek libertárius jelzővel, ellenben simán liberálisozzák pl. az Egyesült Államokban.

Amerikában aki liberálisnak vallja magát, az általában Demokrata szavazó, míg a libertárius gondolkodók jellemzően a Republikánusokra voksolnak.

A liberátisu tehát inkáb gazdasági, míg a liberális inkább társadalompolitikai fogalom.

Az autoriter ellentétpárja tehát inkáb a liberális.
Míg a libertárius ellentétpárja a kollektivista. (azaz baloldali)

misc · http://misc.blog.hu 2010.11.24. 22:35:30

@Surko: A liberális szó jelentéstörténete tényleg érdekes. Amerikában rátelepedett a szóra a demokrata párt, szerintem azért, mert nem merték magukat szocialistának hívni, mint ahogy azt a legtöbb európai baloldali párt teszi. Ez azzal jár, hogyha azt mondod, liberális vagy, automatikusan betesznek a "demokrata szavazó" kategóriába.

Van libertariánus párt is (libertariánus vagy libertárius a helyes fordítás?), akik elvben a társadalmi liberalizmus mellé berakják a jobbos gazdaságpolitikát, tehát a jobb alsó negyedben helyezkednek el, most viszont érzésem szerint inkább a bushból kiábrándult, és a sarah palin-i stílustól idegenkedő republikánusok felé próbálnak nyitni.

Surko 2010.11.25. 00:07:58

@SCUMM: Hogy melyik írásmód a helyes, nem tudom. Láttam már mind a kettőt. (A libertariánusba sokszor beletörik az ujjam, miközben gépelem... :) )

Amerikában ma a Tea Party az, amelyik igazából libertariánusnak tekinthető. Ők pedig a Republikánusok szekerét tolják.

A Teapártiak ugyanakkor elég vegyes társaság. Sokszor kissé alulműveltek...

De van olyan szárnya a Republikánusoknak, akik a lkasszikus libertárius irányba mozdítanák a pártot:

Pl. Eric Cantor

" Elsősorban az állam méretének csökkentéséről és szerepének megkurtításról írnak. "A kormány nem képes munkahelyeket, és értéket termelni; erre a vállalkozók, a kockázatot vállalók és magánvállalkozások képesek" - írja Cantor.

"Olyan republikánusokat is láttunk, akik, miközben azt állítják, hisznek az állam korlátozott hatalmában, úgy bánnak az adófizetők pénzével, mint a tinédzserek szüleik bankkártyájával." A republikánusok azzá váltak, ami ellen harcoltak, "arrogáns és valóságtól elszakadt politikusokká" - vonja le a korábbi kudarcok tanulságát Cantor, aki lelkes híve a sokszínűségnek. "

www.origo.hu/nagyvilag/20100926-eric-cantor-amerikai-republikanus-kepviselo-portreja-usa.html

Surko 2010.11.25. 00:12:22

Ami a klasszikus liberalizmust illeti, az átfed mind a szociáldemokráciával társadalmi kérdésekben, mint abortusz, kisebbségi jogok, női egyenjogúság.

De átfed a konzervativizmussal is gazdasági kérdésekben. (a konzervatív gazdaságpolitika liberális gazdaságpolitika)

Amerikában így ahogy te is mondod, a Demokraták vallják sokszor magukat liberálisnak, holott a Demokraták tényleg inkább szociáldemokraták.

A Republikánusok viszont konzervatívok, így hát vegytiszta liberalizmust ott egyik párt sem képviseli, hanem mindkettő képvisel belőle valamennyit.

A kérdés, hogy egy igazi liberálisnak melyik aspektus a fontosabb: a szimbólikus, ideológiai, társadalmi, vagy a gazdasági.

Surko 2010.11.25. 00:14:30

Szerinted amúgy ma Magyarországon lenne tere (és szavazótábora) egy piacpárti politikai alakulatnak?

Szerintem ugyanis Bokros nem a programja miatt bukott el, hanem azért, mert az MDF, mint márka lejáratódott.

Így utólag, talán egy új, 'zöldmezős' párttal talán többre ment volna...

valaki76 (törölt) 2010.11.25. 14:41:57

@Surko:

Klikk az alábbi ábrára

www.quiz2d.com/quiz/resultGraph.php?picfile=RadicalLibertarian.png&personal=78.9&economic=93

A libertariánus ellentétpárja a totalitariánus.

A liberális ellentétpárja a konzervatív.

Libertariánus/klasszikus liberális

Szokták ezt szinonimaként használni.

A libertariánus társadalompolitikai fogalom.

Kollektivista – ez lehet:
- nacionalista
- szocialista
- kommunista
- fasiszta
- náci

totalitariánus – ez lehet:
- kommunista
- fasiszta
- náci

A libertariánus nem (baloldali) liberális. A libertariánus már piaci fundamentalista, bizonyos tekintetben anarchista.

A USA-ban a libertariánus szavazók közül sokan a Libertarian Party-ra szavaznak, sokan (még többen) meg semmire sem szavaznak…

a „piacpárti liberális” kitételhez

Egy libertariánus következetesen nézi a világot, pl. a jelenlegi pénzügyi rendszer kapcsán a következőket látja.

A jelenlegi pénzügyi rendszer:
- állami bankjegy-kibocsátási monopóliumról
- államilag elősegített kartellizálásról
- burkolt állami adókivetésről + privilegizált csoportok szubvencionálásról szól

Tehát szerinte a sztori monetáris inflációról/inflációs adóról/ jövedelem és vagyon-újraelosztásról

Egyszóval

A piac, a piaci ármechanizmus eltorzításáról szól. Az ő megközelítésében az efféle holisztikus szemléletmód a piacpárti megközelítés.

E példa kapcsán efféle könyveket idézget:
mises.org/Books/mysteryofbanking.pdf

A libertarianizmus és az osztrák közgazdasági iskola közel áll egymáshoz.

Egy libertariánus előszeretettel olvas efféléket:

en.wikipedia.org/wiki/Austrian_School#Seminal_works

Mindegyik könyv szabadon letölthető pdf formátumban.

valaki76 (törölt) 2010.11.25. 14:50:40

@SCUMM:

Egy libertariánus és a libertariánus párt szerint
1) Nincs szükség gazdaságpolitikára
2) Nincs szükség monetáris politikára

Hogy egy "libertariánus gyanús" Nobel-díjast is idézzünk:

Denationalisation of Money
F. A. Hayek
www.iea.org.uk/record.jsp?type=book&ID=431

valaki76 (törölt) 2010.11.25. 15:05:42

@Surko:

„Klasszikus liberálizmushoz”

A klasszikus liberális alatt sok mindent értenek. Voltak köztük minarchisták és piaci fundamentalisták is, pl. Frédéric Bastiat, Richard Cantillon, Jacques Turgot, Jean-Baptiste Say.

en.wikipedia.org/wiki/Fr%C3%A9d%C3%A9ric_Bastiat

en.wikipedia.org/wiki/Richard_Cantillon

en.wikipedia.org/wiki/Anne-Robert-Jacques_Turgot,_Baron_de_Laune

en.wikipedia.org/wiki/Jean-Baptiste_Say

Őket leginkább az osztrák közgazdászok (pl. Hayek, Mises, Rothbard, Hazlitt, stb) idézgették nagy előszeretettel, „proto-osztráknak” látták őket.

A mainstream által kedvelt klasszikus liberális közgazdászoktól az „osztrák közgazdászok”/libertariánusok nincsenek elragadtatva. Rothbard szerint pl. Adam Smith Marx előfutára…

Hayek vagy Mises szerint a liberális projekt 1844-ben a brit Bank Charter Act-el futott végképp zátonyra.

Érdekes gondolatvilág ez…

valaki76 (törölt) 2010.11.25. 15:12:49

@valaki76:

„A libertariánus ellentétpárja a totalitariánus.”

Pontosabban:

Az ábra szerint az autoriter

A barna/vörös totalitariánus az autoriter szélsőséges formája.

misc · http://misc.blog.hu 2010.11.26. 22:49:07

@valaki76: nem tudom, mire alapozod, hogy egy libertariánus párt szerint nincs szükség fiskális illetve monetáris politikára. ez az anarchizmus, az államszervezet teljes hiánya lenne.

Friedman azt mondta, állami feladat a pénz kibocsátása, szóval valamilyen monetáris politika mindenképpen lesz, az alapvető állami funkciók ellátásához pedig kell adókat szedni, ergo van fiskális politika is.

valaki76 (törölt) 2010.11.26. 23:23:42

@SCUMM:

Pl. erre:

For a New Liberty
The Libertarian Manifesto
by Murray N. Rothbard
mises.org/rothbard/foranewlb.pdf

Erre:

Man, economy and state
mises.org/books/mespm.pdf

+ még erre

Human Action
mises.org/books/humanaction.pdf

és még ezekre:

„The debate that has survived the longest is referred to by libertarians as the anarchist-minarchist debate. In 1974, anarchists and minarchists within the Party agreed to "cease fire" about the specific question of whether governments should exist at all, and focus on promoting voluntary solutions to the problems caused by government instead”

en.wikipedia.org/wiki/United_States_Libertarian_Party#.22Principle.22_vs._.22Pragmatism.22_debate

„Austrian School economists generally hold that the complexity of human behavior makes mathematical modeling of an evolving market extremely difficult (or undecidable) and advocate a laissez faire approach to the economy. They advocate the strict enforcement of voluntary contractual agreements between economic agents, and hold that commercial transactions should be subject to the smallest possible imposition of coercive forces. In particular, they argue for an extremely limited role for government and the smallest possible amount of government intervention in the economy.”


en.wikipedia.org/wiki/Austrian_school

Friedman pedig nem kifejezetten népszerű ebben a körben. (bár azért ott van Hayek, Mises, Rothbard és Ayn Rand mellett).

valaki76 (törölt) 2010.11.26. 23:33:25

@SCUMM:

De a párt honlapjáról is lehet csemegézni:

„2.4 Government Finance and Spending

All persons are entitled to keep the fruits of their labor. We call for the repeal of the income tax, the abolishment of the Internal Revenue Service and all federal programs and services not required under the U.S. Constitution. We oppose any legal requirements forcing employers to serve as tax collectors. Government should not incur debt, which burdens future generations without their consent. We support the passage of a "Balanced Budget Amendment" to the U.S. Constitution, provided that the budget is balanced exclusively by cutting expenditures, and not by raising taxes.

2.5 Money and Financial Markets

We favor free-market banking, with unrestricted competition among banks and depository
institutions of all types. Individuals engaged in voluntary exchange should be free to use as money
any mutually agreeable commodity or item. We support a halt to inflationary monetary policies and
unconstitutional legal tender laws.


www.lp.org/platform

valaki76 (törölt) 2010.11.26. 23:40:25

@SCUMM:

és a párt az alkotmány alatt az 1787-es alkotmányszövegre utal.

misc · http://misc.blog.hu 2010.11.26. 23:46:47

@valaki76: az továbbra is fenntartanám, hogy a pontosan definiált, szűk feladatkörrel rendelkező állam létét támogató libertarianizmust és a minden államszervezet létét elutasító anarchizmust érdemes elválasztani, ha másért nem, hát reálpolitikai okokból. Liberatariánus elvek szerint működő közösség létezhet a 21. században, anarchista szerintem nem.

Az LP egyébként azt is mondja, hogy "The only proper role of
government in the economic realm is to protect property rights, adjudicate disputes, and provide a
legal framework in which voluntary trade is protected."

Ezen feladatok finanszírozásához pedig adókra mindenképpen szükség van, tehát nem utasítják el az adózás és a fiskális politika létét. Egy libertariánus álomban a jövedelemadók helyett valóban jobb lenne egy minden ember által fizetett, azonos mértékű hozzájárulás a közösség költségeihez, de ez a gyakorlatban annyira irreális, hogy szerintem kár is vele foglalkozni.

valaki76 (törölt) 2010.11.27. 18:11:34

@SCUMM:

A többség minarchista.

Az alapművek közül ez még kimaradt.

mises.org/books/individualismandeconomicorder.pdf

F.A Hayek-ről se feledkezzünk meg.

Egyébként én momentán nem adnék sok sanszot a minarchista verziónak sem. Nem nagyon népszerű. Még az USA-ban sem. Nálunk még a fogalmat sem értik.

Az efféle „preszkriptív” libertarianizmus egyelőre meddő történetnek tűnik.

A „deszkriptív” osztrák közgazdaságtan azonban érdekes/hasznos.

valaki76 (törölt) 2010.11.27. 18:14:47

@SCUMM:

Nem fiskális, hanem gazdaságpolitikát írtam:)

valaki76 (törölt) 2010.11.27. 22:52:59

@SCUMM:

A libertariánus “titulust” pedig nem lehet elvitatni tőlük – ők találták ki.

“Murray Rothbard, a student of Mises, is the man who attempted to meld Austrian economics with classical liberalism and individualist anarchism. He wrote his first paper advocating "private property anarchism" in 1949, and later came up with the alternative name "anarcho-capitalism." He was probably the first to use "libertarian" in its current (U.S.) pro-capitalist sense. He was a trained economist, but also knowledgeable in history and political philosophy. ”

en.wikipedia.org/wiki/Anarcho-capitalism#Austrian_School

erdészpista 2010.12.31. 04:03:19

Érdemes amúgy megnézni, milyen különbség van a tesztben a kutatások és az online adatok közt. Míg a kutatásokban a bal-balalsó rész a domináns, online kitöltőknél a jobbfelső, azaz jobb-liber (jobbsi? jibbsi? libbik?). Valszeg azért, mert aki kitölti, az már eleve nyitottabb, okosabb szeretne lenni, talán okosabb is...:) Vagy épp ilyen blogokról került oda, ezért biased. :D

erdészpista 2010.12.31. 04:04:36

Érdemes amúgy megnézni, milyen különbség van a tesztben a kutatások és az online adatok közt. Míg a kutatásokban a bal-balalsó rész a domináns, online kitöltőknél a jobbfelső, azaz jobb-liber (jobbsi? jibbsi? libbik?). Valszeg azért, mert aki kitölti, az már eleve nyitottabb, okosabb szeretne lenni, talán okosabb is...:) Vagy épp ilyen blogokról került oda, ezért biased. :D

misc · http://misc.blog.hu 2011.01.05. 00:32:18

@erdészpista: igen, ez szerintem annyira nem meglepő, egy ilyen oldal látogatói között készült felmérés nyilván nem reprezentatív :)

egyébként már az, hogy egy második tengely legyen beiktatva a hagyományos jobb-bal mellé, alapvetően libertariánus igény, hiszen csak így lehet őket elhelyezni a palettán.
süti beállítások módosítása