HTML

Miscellaneous

A miscellaneous szó helyes leírására az angolul beszélő népesség talán 1%-a képes, ezért röviden csak misc-nek írják.

Portfolio Blogger

Friss topikok

  • Velemenyem szerint....: @dont be such a nazi: a lufival épp az energiaárak mentek le. Amúgy minden drágult az évtizedekek ... (2014.11.27. 15:39) Európa bajban van
  • jakabgipsz: Csak azok a betétesek bukjanak, akiknek a bankja csődbe ment volna. Így jogszerű, ha viszont azokt... (2013.03.20. 13:16) Ki a rosszfiú Cipruson?
  • Az igazi Sipi - Citizen of European Union (törölt): @Belagezapista: mutass nekem valakit akinek nincs lehetosege meghallgatni barhol, ha akarja. es h... (2012.09.11. 09:29) Tessék jobb zenét csinálni
  • Quadrille Lobster: Hát, én már inkább azt az elméletet tartom valószínűnek, hogy hatalomátvétel volt felsőbb gengszet... (2012.08.12. 22:53) Hagyjuk békén a hippiket
  • Szűcs Róbert: A mai napon (2012. április 20.) megjelent a kivitelezésre vonatkozó tenderfelhívás. A házak blokkt... (2012.04.20. 09:14) Ócsai lakópark: minek?

portfolio.hu

Emeljük az adókat? Hova?

2011.09.05. 19:09 misc

Egyre valószínűbbnek tűnik, hogy a túlzott optimizmussal tervezett költségvetés és a romló gazdasági környezet kölcsönhatásából adódó masszív hiányt a kormány elsősorban az adók emelésével tervezi betömni. Bár az egykulcsos adórendszer elvben az (egyébként igencsak bukásra álló) matolcsizmus kulcseleme lenne, esélyes, hogy jövőre valamilyen formában emelkedik az szja - például "szolidaritási adó" néven álcázva. Ezzel a megoldással viszonylag könnyen megkerülhető lenne a forradalmi adórendszer gyors elhalálozása miatti kommunikációs bukta: Szíjjártó Péter magabiztosan hirdethetné, hogy megmarad az egykulcsos szja, miközben a magasabb jövedelmekre kivetett extra adóval a gyakorlatban visszatérne a többkulcsos adózás.

Inkább a gazdagok fizessenek - ez világszerte népszerű gondolat. Kérdem azonban, hogy meddig lehet még Magyarországon emelni az adókat? A magyar gazdaság már így is a világ egyik legnagyobb adóterhét nyögi... Nézzük, milyen jogcímen és mennyit von el a fizetésből az állam, mielőtt nettó bér lesz belőle:

Tegyük fel, hogy egy hónapban 1 000 000 Ft hasznot termelek meg annak a cégnek, ahol dolgozom. A tulajnak jut ennek az egyik fele, a másik fele, 500 000 Ft jut az én bérezésemre.

Ahhoz, hogy számomra bért fizessen, a munkáltatónak be kell fizetnie a munkáltatói nyugdíjjárulékot (93 385 Ft), a munkaadói járulékot (11 673 Ft) és a szakképzési hozzájárulást (5 837 Ft). Ezek után marad 389 105 Ft, ez a bruttó bérem.

Most jön az szja. A kulcs papíron 16%, de igazi hungaricumként ezt nem a bruttó bérre, hanem a bruttó bér 1,27-szeresére vetítik - ez természetesen teljesen ugyanaz, mintha a bruttó bér 16*1,27 = 20,3%-a lenne az adó, de a 16% jobban hangzik. Az szja megfizetése után 310 039 Ft-om marad. 

A történetnek még közel sincs vége. Most jön a munkavállalói nyugdíjjárulék (38 911 Ft), az egészségbiztosítási járulék (23 346 Ft) és a munkavállalói járulék (5 837 Ft). Ezek után 241 945 Ft lesz a nettó bérem, ennyit vihetek haza. Ennyi maradt a félmillióból... Az állam megengedi, hogy a munkám gyümölcsének 48%-át megtartsam, a többit zsebre teszi - ennél sokszor még a maffia is kegyesebb.

Arról már ne is beszéljünk, hogy a közvetlen jövedelemadók az adóterhelés csak egy részét teszik ki. Bármit vásárolnék a már brutálisan megadóztatott jövedelmemből? +25% áfa! Ott van még a bankadó, hipermarketadó, csipszadó: mind-mind beépül a termékek árába.

Fizessenek a gazdagok, mondják egyesek (többek közt Soros György). Gazdag vagyok? A havi 241 000 nettó valóban a magyar átlag felett van - de gondoljunk már bele, mit jelent egy kb 850 eurós havi fizetés európai összehasonlításban. Sok helyen nagyjából ennyi a minimálbér...

Ne emeljük az adókat, nem lehet tovább. A költségvetési hiányterv tartásához okos, realista gazdaságpolitikát kell folytatni, és az állami költekezést kell megvágni.

29 komment · 2 trackback

Címkék: gazdaság adó portfolioblogger

A bejegyzés trackback címe:

https://misc.blog.hu/api/trackback/id/tr683204757

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Orbán: marad az egykulcsos szja-rendszer 2011.09.08. 16:12:01

Nemcsak hogy megmarad az egykulcsos szja-rendszer, hanem meg is erősíti azt a kormány – szögezte le Orbán Viktor a Fidesz-KDNP hajdúszoboszlói frakcióülésén. A hvg.hu szerint éles vita alakult ki a kérdésről a képviselőcsoportban. Orbán szerint a párt már…

Trackback: Eljött a privatizáció ideje! 2011.09.07. 09:00:48

Csődöt mondott a matolcsyzmus, gigászi pénzekre lenne szükség (ezt szakértelemtől, pártállástól, hangulattól függően 100 és 1200 milliárd közöttire becsülik) – baj van. Olyannyira, hogy még az amúgy igencsak egykulcsos szja és szektorsemleges adó...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

misc · http://misc.blog.hu 2011.09.05. 19:55:58

disclaimer: az E/1 személy csak lírai megoldás, természetesen nem a saját fizetési adataimat használtam.

bogancs · http://nivo.blog.hu 2011.09.05. 21:32:33

Néhány pontosítás: A munkavállalói nyugdíjjárulék nem 10%, hanem 10,5%. Ezt a felejt idén januártól dobták rá a nők 40 évi munka utáni nyugdíjának finanszírozására.

Ha családi adókedvezménnyel számolsz, akkor két gyerek után havi 20ezerrel, három gyerek után 79 ezerrel több marad.

Harmadrészt: ha tényleg kivezetik a szuperbruttót, akkor tovább 17ezer marad a zsebben. Ez azért már nem is olyan rossz. Pláne, ha a 10% nyugdíjjárulék is a saját számlára érkezne továbbra is. :(

Negyedrészt érdemes lenne kiszámolni a 2010-es elvonások mértékét, csak az irányok érzékelése végett. Kiszámoltam: félmillából 227ezer maradt meg. (Ha három gyereked volt, akkor +12ezer)

bogancs · http://nivo.blog.hu 2011.09.05. 21:35:25

Ja, és én még egyetértenék néhány adó emelésével: cigaretta, alkohol, szerencsejáték, környezetvédelmi termékdíj, chipsadó.

Cserébe csökkenhetne mondjuk az áfakulcs, mert az a 25% világszinten is magas.

misc · http://misc.blog.hu 2011.09.05. 22:28:05

@bogancs: 2010-ben még durvább volt a helyzet. Az egykulcsos adó egy lépés a jó irányba (bár szerintem kissé ügyesebben is meg lehetett volna oldani, mert az adóteher az adójóváírás kivezetésével sokaknak nőtt...). Kár lenne, ha az orbán-kormány szinte egyetlen értelmes intézkedését most visszacsinálnák...

Kóczy László · http://koczy.blog.hu 2011.09.05. 23:22:51

Kis fizetések mellett ilyen luxus-államot fenntartani csak magas adókból lehet. Bővebben: koczy.blog.hu/2011/08/16/miert_fizetunk_ennyi_adot

Cyr · http://gyermekszoba.blog.hu 2011.09.06. 12:49:31

@bogancs: Apró megfigyelés. Azokban a bekezdéseidben, amelyek szépítenék a számokat, sajnos szerepel a "HA".

Az első bekezdésedben nem, persze az ugye inkább rontja a statisztikát.

Mi tagadás, sokan nem szeretnek olyan országban élni, ahol az előre tervezést úgy minden esetben kénytelenek úgy kezdeni, hogy "HA".

Jelen helyzetben ugyanis MÉG NINCS szuperbruttó kivezetés és nincs minden családban három gyerek sem... Ami pedig MAJD jön, arra nem igazán lehet építeni, ha a MOST-ban akarsz élni. (uram bocsá' megélni)

bogancs · http://nivo.blog.hu 2011.09.06. 13:08:20

@Cyr:

Átfogalmazhatom, HA (már megint!) gondolod. :-))

"Mi tagadás, sokan nem szeretnek olyan országban élni, ahol az előre tervezést úgy minden esetben kénytelenek úgy kezdeni, hogy "HA"."

Az előretervezés úgy kezdődik, hogy feltételezel bizonyos kereteket, amelyek az előtted álló időszakban legnagyobb valószínűséggel bekövetkeznek.

"Ami pedig MAJD jön, arra nem igazán lehet építeni, ha a MOST-ban akarsz élni."

Egyetértek. Várd meg a januárt, mielőtt elköltöd a szuperbruttó kivezetésből neked járó összeget, nehogy meglepődjél. :)

Cyr · http://gyermekszoba.blog.hu 2011.09.06. 13:19:51

@bogancs: Az a fránya feltételezés, na ott a bukta. Mert ha ép ésszel gondolkodsz arról, hogy mi jöhet MAJD, akkor általában a nem nyert lapot húzod. Hab a tortán: akár visszamenőlegesen is.

Csak egy példa. Nem SZJA, de valahol adó, nagyon is: tudja-e valaki, hogy mi történik azoknak az idei befizetéseivel, aki mégis maradtak a MANYUP-okban? Igaz lélekkel és kézre tett szívvel tudod-e azt mondani MA, hogy visszamenőlegesen nem olvasztják be őket is az állami rendszerbe, azért, mert, csak?

Vagy. Tudod-e azt állítani BIZTOSAN, hogy nem fordulhat elő az, hogy visszamenőlegesen VAGY egyik hónapról a másikra nem vezetnek be egy újabb adót vagy emelnek egyet egy már meglévőn, akár évközben is, de húsba vágóan?

Ismételjük át még egyszer. Mik is lennének azok a keretek, amiket feltételezhetünk, amik mentén lehet távlati terveket szövögetni?

Ja, igen. Cserkészbecsszó nem költöm el a kivezetésből majdan (HA :) járó összeget előre. Nem tehetem. Már elköltötték :)))))))))))

Avatar 2011.09.06. 13:32:31

@bogancs: Én is bármilyen adóval egyetértek, ami engem nem érint. Szerintem be lehetne vezetni még gördeszkaadót, szoláriumadót és komolyzeneadót (nem a Bartók rádióra gondolok) is. A leginkább akkor tudnám támogatni ezeket, ha minél nagyobb részben nekem osztanák vissza valamilyen támogatás formájában az így beszedett pénzeket.

bogancs · http://nivo.blog.hu 2011.09.06. 13:33:13

@Cyr:

Ilyen a világ. Ha tudnád, hogy seggre esel, akkor előtte leülsz.

Ha tudnád, hogy a CHF az egekben lesz, miután felvetted a hitelt, akkor nem veszed fel.

Természetesen semmit sem lehet BIZTOSRA venni, ami a jövőre vonatkozik. Honnan tudná bárki is.

De ugye nem feltételezed, hogy bármely kormány csak azért emel adót, mert jókedve úgy tartja? Nyilván a körülmények szorítják rá.

Persze az is egy tervezési módszer, hogy kiindulunk egy vadpesszimista jövőképből, aztán legfeljebb jobb lesz.

Cyr · http://gyermekszoba.blog.hu 2011.09.06. 13:38:46

@bogancs: Aztán persze van egy másik fajta tervezési módszer is. Kilépsz a bábu szerepkörből és inkább átmész dobókockába. Hogy téged viszont ne a körülmények szorítsanak.

Ennek a módszernek az az előnye, hogy még jól is érzed magad tőle :)

Avatar 2011.09.06. 13:45:03

@bogancs: "De ugye nem feltételezed, hogy bármely kormány csak azért emel adót, mert jókedve úgy tartja? Nyilván a körülmények szorítják rá."

Legalább annyira meggyőző volt, mintha egy bankár azt mondaná:
Ugye nem feltételezed, hogy bármely bank csak azért emel hitelkamatot, mert jókedve úgy tartja? Nyilván a körülmények szorítják rá.

Cyr · http://gyermekszoba.blog.hu 2011.09.06. 13:51:32

@Avatar: Miért is ne? Nem zárom ki, hogy egy "jól menő bankár" is érezheti magát nyomorultul. Az "innen ez látszik" és az "ott ez van" között irdatlan különbségek szoktak lenni.

bogancs · http://nivo.blog.hu 2011.09.06. 13:56:56

@Avatar:

Jó, hát ilyen hozzáállás mellett nem lehet objektívan beszélgetni a témáról, bocs.

Avatar 2011.09.06. 14:10:50

@bogancs: Csak arra akartam utalni, hogy az állam a jogszabályok, adómértékek folyamatos átírásával pont úgy viselkedik, mint az egyoldalú szerződésmódosítást végrehajtó bank.
A beszedett pénz összegét megemelni nyilván sokkal könnyebb, mint hatékonyabbá tenni a szervezet működését, neadj isten pár rokont/havert kirakni a direkt nekik létrehozott kamu pozíciókból, és esetleg a kisfőnököket egyel kisebb kategóriájú autókba átültetni, stb...

bogancs · http://nivo.blog.hu 2011.09.06. 14:17:24

@Avatar:

Igazad lenne, ha milliárdokról-tízmilliárdokról beszélgetnénk.

De itt most ezermilliárdos a lyuk. Ha nem folyik be annyi nyugdíjjárulék, mint amennyi a kifizetett nyugdíjak összege, akkor hatékonyságjavítással vajmi keveset tudsz változtatni a rendszeren...

Ha nem folyik be annyi adóbevétel, ami az orvosok, rendőrök, tanárok bérét fedezi, akkor megintcsak kevés (persze fontos) a hatékonyság javítás és a korrupcióelennes harc.

Avatar 2011.09.06. 14:52:24

@bogancs: Persze, de a banknál is így van ez: ha 100 milliók hiányoznak a bevételi oldalról, akkor 1-2 kirúgással nem oldható meg a probléma. Akkor nem lesz miből fedezni az ügyfélszolgálatosok fizetését sem, és őket is kirúgják, pedig ők nem tehetnek a rosszul belőtt kamatszintről.

Egyébként a fidesz (reklám)kampánya arról szólt, hogy "ne a zemberekkel fizettessék meg", "nem lesznek megszorítások", stb... Meg hogy ha majd ők kormányoznak, akkor 4-6%-os gazdasági növekedés lesz a nem ortodox gazdaságpolitikájuk segítségével, és a külföldtől sokkal olcsóbban kapunk majd hitelt, mert már nem a hiteltelen mszps vezetők lesznek pozíciókban...
Szerinted direkt hazudtak, vagy csak inkompetensek voltak előre felmérni a valós helyzetet?
Melyik a rosszabb nekünk, ha gátlástalan hazudozók vezetik az országot, vagy ha inkompetens emberek a döntéshozók?

tlvajferi 2011.09.06. 21:24:39

SOROS ÚGY GONDOLTA, HOGY FIZESSENEK AZ AMCSI GAZDAGOK
..
CSAK A MÉDIA FÉLREÉRTELMEZI SZAVAIT

márta)) 2011.09.08. 20:54:22

A Matolcsy-féle gazdaságpolitika, megbukott.
Szemfényvesztés, népbutítás, parasztvakitás. Igy röviden, tömören. :)
Az egykulcsos adóval hatalmas lyukat ütött a költségvetésen.
Munkahely kellene, európai fizetés, ahhoz, hogy növekedjen a belső fogyasztás.
A kivetett adókkal (mely a fejekre hullik vissza) életeket dönt nyomorba a kormány.

márta)) 2011.09.08. 21:01:02

Matolcsy luxusáfája"

"A vonatkozó uniós direktíva egyrészt három áfakulcsot (ami Magyarországon a fő 25 százalékos áfakulcs mellett 5 és 18 százalék) enged, egy negyedik miatt meg kéne változtatni a közösségi jogszabályt, amit ráadásul mind a 27 tagállamban el kéne fogadtatni.

Ez pedig több évig is eltarthat.

Az áfakulcsnak elvben nincs felső korlátja, bár jelenleg egy tagállamban sem magasabb 25 százaléknál.
Ez azt jelenti, hogy Matolcsy elképzelése úgy is valóra válhatna, hogy felemelnék az alapkulcsot 35 százalékra, és a két kedvezményes kulcs egyikébe sorolnák be a termékek többségét.

Ez azonban elég abszurd lépés lenne, ami a feje tetejére állítaná az adóztatás logikáját, arról nem is beszélve, hogy a pénzügyi folyamatokban is jelentős zavarokat, például hatalmas inflációt idézhetne elő."

Matolcsy áfakulcsötlete különösen furcsa annak tükrében, hogy Magyarország kinyilvánította, kimarad az Euró Plusz Paktumból, mert többek között nem érdeke a tagállamok nemzeti adórendszerének (különösen a társasági adókulcsoknak) egymáshoz közelítése, mert ezzel a kormányzat szerint egyik jelentős versenyelőnyünket veszítenénk el."

hvg.hu/gazdasag/20110908_luxusado_afaemeles_matolcsy#rss

Valószinű. ez sem fog bejönni.

:))

márta)) 2011.09.08. 21:03:32

Egyébként a luxuscikket, - akinek még egyáltalán van rá pénze - megveszi külföldön a magyar.
Ez ilyen egyszerű.

álomszép 2011.09.08. 23:32:53

A Matolcsy mert nagyokat álmodni.
Hát! így sikerült.

Dr Milton 2011.09.16. 22:50:51

A szerző milyen lépésekkel javasolja csökkenteni az állami kiadások mértékét?

bogancs · http://nivo.blog.hu 2011.09.16. 23:15:48

@Dr Milton:

Célszerű az állami bevételeket növelni a kiadások mérséklésével párhuzamosan. :)

márta)) 2011.09.17. 23:41:43

Na.Igen! Érdemes (lenne) az állami bevételeket növelni.
Persze, mondjuk) az egykulcsos adóval, mellyel hatalmas lyukat ütött a kormány a költségvetésen.
Eltörölte a kormány a szeszadót) azzal is kevesebb összeg "vándorol az állam zsebébe").
Tényleg jó ez a magyar politika. Elképesztően jó.
:(

bogancs · http://nivo.blog.hu 2011.09.17. 23:42:43

@márta)):

Emeljük az adót, csak ne az enyémet. :)

márta)) 2011.09.19. 00:19:54

@bogancs:

Na. Igen ! Csak a Tiéd ne.
"mindenszentnekmagafelehajlikakeze"
Szokták mondani.)
Majd az elszegényedő réteg ezt is megfizeti. Mit számít már ?! Úgy is csak szegények és gazdagok lesznek.
Látod, látod. Ilyen ez.
:)

hegyilány 2011.09.21. 09:50:16

Biztosítási különadó-ötlet"

Német mintára baleseti különadót vezetne be a kormány, jelentette be a múlt héten Matolcsy György, gazdasági miniszter.
Az így beszedett többlet közteherrel is csökkentenék az egészségbiztosítási alap hiányát. A szakemberek szerint a szakmai egyeztetések hiánya miatt nem sikerült tájékoztatni a gazdasági tárca irányítóját arról, hogy míg Németországban nem ismernek ilyen adót, addig Magyarországon 23 éve, 1988. óta létezik. "

Éppen ezért a biztosítási szektort jól ismerő szakember lapunknak azt mondta, a Matolcsy- féle bejelentés tévedés is lehet.
A két évtizede működő rendszer ismeretében, szakmailag nehezen értelmezhető a gazdasági miniszter közlése. "

www.nepszava.hu/articles/article.php?id=473302

hm. Fantasztikus! és egyben szánalmas!!!
Nincs ott" valaki, aki szólna neki/nekik???
Már tényleg nem veszik észre, hogy az út amit kijelölt magának a kormány régen nincs is a térképen? hol haladnak???

:)))))

misc · http://misc.blog.hu 2011.09.22. 23:56:09

@hegyilány: adóbevezetésben világrekorderek vagyunk :)
süti beállítások módosítása